Gå til hovedinnhold

Ironman Haugesund 2015

De gamle jernmennene gikk på stenger av glødende jern for å vise at de var av kongsbyrd. I dag holder det å svømme i flokk, løpe i gatene og sykle i en uendelig rekke. Da er man Jernmann eller Jernkvinne eller Jernkid. Det herjede bystyret i Haugesund fant at arrangementet var verdt en halv million kroner i støtte, penger som selvsagt ble tatt fra samme kasse som nektet verdige trengende alminnelig hjelp. Begrunnelsen var Haugesunds omdømme. En av de målbare økningene er omsetningen på pubstripa på Indre Kai. Dermed bevilget Haugesunds bystyre støtte til pubeierne, og selvsagt hotelleierne som sitter i andre byer og land.
Haugesund hadde ikke tenkt å støtte arrangementet på grunn av den økonomiske krisen, men et forlenget sutretokt fra de private lokale arrangørene tvang fram pengene. Med pengene kom smilet. Kombinasjonen av sutring og trusler mot byens omdømme virket. Penger driver psyken.
Med sykkelløp kommer stenging av veier. Tour des Fjords med sitt internasjonale nivå stengte veiene i en halv time med intelligent tilpasning til annen trafikk. Ironman stenger halve byen, nordre bydel, i seks og en halv time. Arrangøren kan her komme seg ut av sitt infantile modus ved å skape et nytt Ironman. Det intelligente Ironman. Mannen som ikke bare truer og  stanser omgivelsene, men tilpasser seg. Siden arrangørene ikke fungerer på dette nivået foreslår jeg å sende syklistene i puljer på åtte. Da skulle det rekke med en times stenging av den mest trafikkerte veien i Haugesund. Trasévalg er også noe å tenke på. Som den selverklærte Sykkelbyen kan Haugesund heie fram intelligente løsninger i stedet for å heie fram egobyggerne som ikke når opp i andre sammenhenger.
Ikke fortell meg at de som kysser vinnerne på kinnet er døtre av Iron Maiden.

Bussrutene i hele nordre bydel ligger nede, ikke bare pga Ironman. 37 minutter å gå til sentrum kan være villedende for oss rustne:


Halv åtte søndag morgen begynte støyforurensingen over høyttalere. Det hørtes ut som fyllerøre på engelsk. Der er lover som skal beskytte oss mot å bli forstyrret på en søndag. Naboer kan ikke klippe plen eller hekk, men Ironman får sende opphisselsen sin flere kilometer avgårde. Volumet er skrudd så høyt at ingen i byen slipper unna, selv ikke under dynen. Politiet tillater lovbruddet og kirken tillater lovbruddet for sin del. Hvem skal gjøre noe med de støyende og påtrengende jernmennene? Haugesund kan la være å betale dem en halv million kroner for påført ulempe.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …