Gå til hovedinnhold

Haraldsvang ungdomsskole for haugesundaren

Bygget ble planlagt og oppført 1967-1970 etter idéene som senere ble nedfelt i Mønsterplanen for 1974. Bygget ligger rolig tilpasset i naturlig terreng og er som et komplett, et helt menneske i naturen. Der er administrasjon, studiebibliotek, sang og musikk er menneskelig og dermed i skolebygget. Håndverkernæringen var sikret ettervekst med flere saler for opplæring til yrkesskolenivå. Klær og tøy, tegning og maling, tre og metall. Alle fag som sammen med kroppsøving i naturen og i Haraldshallen tilsammen utgjorde det komplette mennesket, merkelig nok fengslet i nakne klasserom der vitenskapen ble studert. Bygget viser et helt menneskesyn i motsetning til Steinerskolens bygg på høyden over. Der sporer man ikke mennesket i arkitekturen. David Sandved tegnet Haraldsvang ungdomsskole og Haugesund Folkebibliotek. Den offentlige boksamlingen er omgitt av studieplasser i utkanten og i nisjene ut mot gaten. Dette er bygg som reflekterer mennesket i personlig og felles utvikling og dermed i kontrast til vernede bygninger som viser et virke, eller en posisjon i samfunnet. Skolen og biblioteket er verneverdige. Bruk byggene slik de er skrevet ut av arkitekten, med noe tillemping og vedlikehold, men med idéen i behold: mennesket som finner ut av seg selv og omgivelsene.
Skal Haugesund bygge nye skoler for å spre morgenrushet? Skal vi bygge nye skoler for at ny virksomhet kan drives i Haraldsvang ungdomsskole? Haraldsvang naturpark hadde en nydelig liten restaurant som nå ligger til nedfalls. Hva om ungdomsskolen gis en ny funksjon sammen med det klassiske friidrettsanlegget, sportshallene, svømmestadion og parken? Hva om hele Haraldsvang ble et uttrykk for det hele mennesket, den nye Haugesundaren?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …