TenkeTankeSlottet

Da jeg var ute og gikk tur nær Lysaker så jeg en metalldør. Jeg gikk bort og kjente etter om den var låst eller åpen. Siste mann ut hadde glemt å låse, så det var bare å gå inn og se litt i mappene på bordet.
Jeg tok tak i en mappe med bankreklame på utsiden. Notatark viste hvordan  tenkerne ønsket et salg av Statoil og rettighetene til oljeutvinning i norsk farvann til Russland. Norge har jo ikke bruk for oljen likevel siden vi har forbudt dens bruk som emballasje, drivstoff, byggemateriale eller bilinteriør. Dessuten virker russerne motiverte på å drifte Nordishavet og Svalbard på vegne av verdenssamfunnet. Dessuten var det jo ikke småpenger som ville komme inn, i første rekke til Høyrevelgere som hadde erfaring med investeringer fra før. De var kompetente til å ta imot så mye penger. 

Et annet notat handlet om å la kinesisk kapital overta reiselivsnæringen i Norge fordi de hadde ubegrenset tilgang på kinesiske turister som ville finne Norge og vikingene verdt en busstur. Kina har jo allerede god erfaring med å drive Saab og Volvo. Penger ville flyte til beste for erfarne pengefolk i Norge. 

Ved en kombinasjon av disse to notatene kan jo Russland og Kina gå sammen om en Volvoavtale. Høyres samfunnsstøtter ville tjene mye mer på denne avtalen enn den magre greia Ap prøvde på syttitallet.

I en lukket mappe var plan for makeskifte med Bogstad for å flytte regjeringskvartalet dit ut og anlegge golfbane og teltleir i sentrum. Planen lagt til side i påvente av roligere internasjonalt klima for folkevandringer. 


Reservenøkkelen til tenketanken lå i en skuff. Den så kjekk ut. Jeg låste døren etter meg. Om personen som hadde glemt å låse kom tilbake for å forsikre seg om at døren var låst, så ville han møte låst dør og tro at det hele bare var uro og tankespinn inne i tenkehodet. I alle fall var det ikke noe han ville ta opp med andre. Min tilstedeværelse ville ha fordampet uten forensia.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Visit Bergen after Zelensky’s speech to the Norwegian Parliament 30th March 2022.

De Rikes Miljøkrav

Slik går det mot Korrupsjon