Gå til hovedinnhold

Drakeseilas

Jeg ønsker alt godt til mannskap og skip når “Draken Harald Hårfagre” legger ut vestover havet. Måtte de komme hele fram og få ha gode minner om reisen.
Jeg forstår ikke hvorfor prosjektet bruker det spanske America-navnet. Vinland-navnet har fått en opptur etter flere arkeologiske funn i Canada og haugesundsbåten kunne ha passet inn i denne oppturen for Vinlandsinteressen. Det er jo fremdeles tid til å koble seg på dette arbeidet.
Jeg håper også at prosjektet ikke renner ut i fest og basar i USA fordi der finnes en vei til historisk berømmelse i klasse med Kon-Tiki. Den veien heter Nord-Øst Passasjen og runder Varangerhalvøya, Kolahalvøya og med russernes velsignelse et opphold i Kvitesjøen som Den Svarte Vikingen Geirmundur heljarskinn Hjørsson og slekta på 800-tallet. Reisen skulle fortsatt til Beringstredet, Alaska, Canada og USA. Dette ville ha satt nye dimensjoner på hva vikingene var i stand til. Klimaet var varmere men nå er det varmt nok til at reisen er mulig.
God reise for skip og mannskap til Vinland!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…