Gå til hovedinnhold

Karten Freeway


Karmøy er blitt en eneste Freeway.
Far min er født på Vea, farmor var jordmor og tok imot 4000 Karmøybuer. Slekten har hatt en hånd med i laget hele forrige århundre og dette. Farmor var også en etterkommer av både Snorre og Geirmundr heljarskinn, Den Svarte Vikingen.
Karmøy satte opp Nordvegen Historiesenter, et teateramfi for historiske fantasier. Resten av Karmøy raseres av mangel på pietet og moderne, fremtidsrettet planlegging. Fagfolkene kan ikke, og politikerne vet ikke. Entrepenørene er forvillede eksekutører. H. Didriksen har forklart hvordan det henger sammen. Les ham, hør ham. Les resten av denne artikkelen på www.hogaland.no

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…