Gå til hovedinnhold

Vår Hovedstad

Oslo er vår hovedstad og alle er berettiget til ikke bare å mene, men også påvirke hvordan denne byen fungerer.
Okka By, Oslo, er under vår innflytelse og må fungere på våre premisser. Ellers må hovedstaden flyttes. Det går også fint å flytte regjeringsfunksjonene et annet sted. Oslo sentrum er blitt problematisk som byggeplass. Stortingets funksjon synes kompromittert av manglende utbyggingsmuligheter. Stortinget kunne bli et Bygalleri, sammen med det nye Munchgalleriet og Slottet, er der grunnlag for en forhandling med Rovaniemi om Julenissens hule. Kort sagt, Oslo kunne ha blitt den første Steiner-by i verden. Her er business.
Oslo kan ikke bygges og omformes etter lokalpatriotiske oppfatninger som svinger fra "god by å bo i" til "Heia Vålerenga". Det er ikke på grunn av Oslos befolkning at høyhastighets jernbane prosjekteres fra Lillehammer, Skien og Fredrikstad. Det er ikke for Oslos befolkning at der lages firefelts vei fra Hamar/Lillehammer til Oslo. Oslos befolkning har ikke disse behovene. De har vedtatt bilfritt sentrum og er fornøyde med det. De liker å ta toget til hytta på fjellet. Om der finnes en bysjel så må den bestemme seg om den skal være Norges største Mjøsby eller en Fjordby som alle byene på Sørlandet, Vestlandet og Nord-Norge.

Oslos lokalaspekt er underordnet og kan ivaretas av bydelsutvalgene. Oslo Byråd må ha én representant fra hvert fylke. Jeg respekterer Hovedstaden vår, den skal vi forvalte, men ellers kan vi sende inn et fotballag og to i vennskapelig kappestrid, sånn for lokalpatriotismens del. Hva med en amatør bydelsserie mellom de syv største byene?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.