Gå til hovedinnhold

Bane i Spiral

For over femti år siden dannet vi Haugesund Racingklubb for å kjøre på bane i stedet for på landeveiene. Vi var inspirert av Mille Miglia, Targa Florio, Spa -Sofia - Liège og andre storløp. Det vi prøvde på var å kjøre selvbygde go-karter på Hestmyr Travbane. Vi var fjernt fra virkeligheten selv om alle formaliteter var ordnet. Leserinnlegg i Haugesunds Avis hjulpet av redaksjonelle holdninger forkynte at vi ikke fikk "komme her til Norheim" og drepe ungene deres. Da var tanken allerede tenkt om anlegg på Helganes, Karmøy, nåværende prosjekt Fjord Motor Park.

Tjue år etter Haugesund Racing Klubb klarte skolen i Haugesund å dra i gang Trialkjøring og Go-kart bane, uten å belaste kommuneøkonomien nevneverdig. Det var en bragd som ikke ble forstått av Haugesunds Avis. De trykket mange sider om anleggets kostnad som angivelig tok penger fra idretten. Idrett den gang betydde fotball. Avisen hadde mange artikler der de prøvde å avtvinge politikerne fordømmende utfall mot go-kart prosjektet. Ufine artikler om stedets nærhet til avfallsplassen på Årabrot og kostelige intervju for å få fram hvor dårlige kår idretten, les fotballen, hadde. Det hadde vært fint om Rådmannens kontor ville presentere tallene for hvor mye Haugesund kommune har lagt ut på fotball, og særlig på den profesjonelle delen av haugesundsfotballen. Disse pengeforestillingene utløste Terraskandalen. Hvem er modige nok på dette regnestykket?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.