Gå til hovedinnhold

Sildastøttå

Bildet viser Haraldshaugen som gravhaug før nasjonalmonumentet ble satt opp. Landskapet er gjengitt nøyaktig og derfor kan en gå ut fra at haugen og steinene er nøyaktige. Steinene er tilhugget og derfor en del av kirkeruinen. Haugen er også en autentisk gravhaug. Ødeleggelsene er store; en kirke kunne ha vært gjenreist og nasjonen hadde hatt en grav å gå til.
Haraldsxyl
Haraldshaugen tjener ikke som nasjonalmonument. Den er nå en svak turistmagnet og en forundrelsens søyle. Hvorfor er den her? Hvorfor er ikke gravhaugen her som kongen er gravlagt? Kirkesteinen ligger inne i sokkelhaugen.
De bemidlede haugesunderne som reiste Haraldsstøtten hadde all anledning til arkeologiske undersøkelser. De lot være. Innsatsen var ikke motivert av nasjonalrus, men lokal fjærbrus. Haugesund skulle vises på kartet. Parallellene er i nåtidens kampanje for å få Haugesund inn på TV2’s værkart og kommunal pengeblødning til FKH for at alle skal vite at Haugesund finnes.
Svenskeprinsen/kongen var invitert til åpningen. Hans motiver var svensk-nasjonalistiske. Vi feiret kongesagaene, svenskene feiret sin egen gotisitet. De mente, og noen mener enda at de hersket i det gotiske området i Europa. Dette herrefolket bredte seg fra Asia til Spania. Karl 12. hadde sine forestillinger der han kriget i vei. Et svensk nasjonalmonument på vestkysten ut mot Nordsjøen var det ypperste tegn på den svensk-gotiske storhet, svenskeprinsens bidrag til svensk historie, et gotisk symbol der norrønafolket ville fare. Sverige ville ikke lenger være i utkanten av det gotiske kulturområdet.
Norge er en nasjon i nødvendig forandring. Derfor kan Nasjonalmonumentet flyttes noen meter til siden, gravhaug og kirkebygg restaureres. Da har vi en sterk turistmagnet, en treenighet mellom sjøkongen den hårfagres grav, den katolske kirken og vår egen nasjonalfølelse korrigert med et tingsted.
(Bildet er fra boken “Fridtjof Øvrebø - En europeer fra Karmsund”)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …