Gå til hovedinnhold

El-betong

Det er for lett å være politiker. Når det synes rett å gi lettelser til dieselbiler så gir politikerne med reklamesmil. Når det synes rett å forby dieselbiler byttes smilene med bekymringsfjes.
For å produsere nok elektrisitet demmer verden opp innsjøer, mennesker blir flyttet bort fra jordene og ut av dalene. Dette skjer fordi noen skal shoppe uten eksos i byene. Mobiltelefoner og Bitcoin krever sitt og plener skal klippes elektrisk til alle døgnets tider.
Hovedingrediensen i demningene som bygges er betong. Hovedingrediensen i byer som bombes og skytes i filler er betong. Betong forurenser i produksjon og destruksjon. Les BBC-artikkel.
Sommertemperaturene er nå i 2018 på det høyeste i manns minne. Forrige topp var 1947, to år etter andre verdenskrig. Da gikk der med mer diesel og betong enn noen gang før. Vi må ta krigføring inn i miljøregnskapet.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…