Gå til hovedinnhold

Skattetap

Høyres skattepolitikk er gammel, velbrukt og feil argumentert. Dersom skatt skal stimulere til høyere produktivitet må den rettes inn til nyutvikling i bedriftslivet. Som den er gis skattelette til eiende privatpersoner og spekulanter på børs. Da nyttes pengene til privat forbruk som vi har farlig mye av. Disse private midlene nyttes også til import av varer. Høyre stimulerer til økt handelsimport av dyre varer. De stimulerer nok næringslivet, men bare import og handel. Høyres politikk stimulerer ikke norsk produksjon og eksport. Pengene går i en evig slange ut av landet. Norske lønnstakere kjøper ikke norskproduserte varer lenger. “Sugerøret i statskassa” er Høyres og pengene går til utlandet.

For å nå målene i Parisavtalen eller liknende må Høyre få ned forbruket i Norge med 30%, ikke øke importen av dyre el-biler. Den typiske Tesla S kjøperen har høy inntekt med stor skattelette, og får fullt avgiftsfritak på bilen. Da er livet lett og man stemmer Høyre igjen, eller Frp, eller Miljøartiet Venstre som belønner høyt forbruk.

Høyre har sett statspengene i Norge og de forsyner seg.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…