Gå til hovedinnhold

Auto mobil mobil tele fon

Overskriften er en kode for en en person som kjører bil og samtidig snakker i telefon. Fremtiden vil bli Autofon. Den selvkjørende bilen blir en telefon som spør oss om vi vil bli trans-portert dit billedsamtalen kommer fra, eller sette opp en avtale.
Vi får håpe at selvgående biler får ned antallet drepte og skadde. Da har de en stor fremtid, selv om stressnivået stiger hos de ambisiøse som måtte bli holdt igjen i trafikken til fordel for systemets helhetsbilde.
Vi får nye sertifiseringer av oss reisende.
Sertifikat for manuell styring av autofon og andre kjøretøy. Krever mer opplæring over tid enn vi har i dag.
Sertifikatfri autofon der et oversystem styrer hele trafikken i et kvalitetsikret område som tettbebyggelse med bolig, shopping, skole, fritid.

Disse sertifikatfrie autofonene kan da nyttes av alle. Vi kan snakke i telefonen, se film, kjøre i rus og alle de tingene menneskene gjør mens de kjører og krasjer automobilene. Dette blir den store oppgaven til det selvgående transportsystemet. Dersom fabrikantene ikke lykkes med den komplette oppgaven vil vi ikke trenge sertifikatfrie selvgående biler. De må kunne bidra til livet.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…