Gå til hovedinnhold

Flytt målene

London 1830: Haymarket ble fysisk flyttet fra dagens Trafalgar Square til øst for Regent's Park fordi høytransporten var plagsomt intens med sine 26 000 vognlass i året. Norske byer med tett trafikk må gjøre noe liknende og dermed skape noe nytt. Det var slik London fikk sitt Trafalgar Square. Det ble skapt rom for plassen. Fortetningen ble ledet bort.
Miljøpartiet De Grønne og el-bilsalget gjør ikke noe med problemet. MDG vet ikke om løsningen som feirer 186 år i år. De er ikke for at bank og forsikring skal si farvel til 30 % av bilbasert inntekt når vi reduserer forbruket vårt. Dermed er de for økt forbruk.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…