Gå til hovedinnhold

Birkebeint 2

Jeg har ikke sett filmen “Birkebeinerne”. I stedet leste jeg boken. “Håkon Håkonssons saga” av Sturla Thordsson, slektningen. Utgivelsen var fra 1963 og Det Norske Samlaget. Oversettelsen ble gjort av Knut Helle. Boken er på 400 sider.
Tiden fra kong Håkon Håkonsson ble født til han ble brakt i sikkerhet i Trondheim strakte seg fra side 19 til side 23, altså fire sider. Strekningen fra Lillehammer til Rena tar opp én side og baglerne kom sent ut, fikk høre nyheten om birkebeinernes skitur og gav opp å forfølge kongssønnen nede på Hedemark. De var ikke med på kjøret.
Dersom ikke finansieringen av oppfølgerfilmene økes med svimlende beløp kommer vi ikke til å få birkebeinerhistorien på film. Heller ikke historien om baglerne, slittungene og vårbelgene. Disse fire grupperingene utgjør Norges borgerkrig i sen-middelalderen. Flere tusen norske liv gikk tapt. Da må vi få en sann fortelling. Ikke en film jeg kvier meg for å se.
Sannheter strekkes ut, middelalderen er et tøyelig begrep til bruk for den som har forklaringsbehov. Borgerkrigene er konkrete og synes å gå ut fra dagens Østfold og det norsk/svenske Halland.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…