Dieselmotorens enkelhet
Dieselmotorens plass var alltid som arbeidsmotor på midlere omdreiningstall. Den trengte ikke høyt raffinert drivstoff. Drivstoffet var billig i innkjøp. Ettersom prisen på høyere oktan bensin gikk opp, var det noen som så at diesel var billigere. Diesel ble også subsidiert slik at flere med næringskjøring, f.eks over 30.000 kilometer per år sparte penger ved å bruke diesel. Bilene var dyrere, men nå hadde politikerne satt subsidiene i gang. Etterspørsel etter billigere dieselbiler økte fordi driftsregnskapet bedret seg. Bilfabrikkene utviklet dieselmotoren og skrøt av det i reklame og i 24-timersløp som Le Mans. Bilindustrien søker bare sin egen overleving.
Nå står vi ved et valg. Vi må bruke allsidig drivkraft, diesel inkludert. Monomane elektroforkjempere har ingen løsning. Vi må kjøre mindre.
Kommentarer
Legg inn en kommentar