Gå til hovedinnhold

Dieselmotorens enkelhet

Dieselmotorens plass var alltid som arbeidsmotor på midlere omdreiningstall. Den trengte ikke høyt raffinert drivstoff. Drivstoffet var billig i innkjøp. Ettersom prisen på høyere oktan bensin gikk opp, var det noen som så at diesel var billigere. Diesel ble også subsidiert slik at flere med næringskjøring, f.eks over 30.000 kilometer per år sparte penger ved å bruke diesel. Bilene var dyrere, men nå hadde politikerne satt subsidiene i gang. Etterspørsel etter billigere dieselbiler økte fordi driftsregnskapet bedret seg. Bilfabrikkene utviklet dieselmotoren og skrøt av det i reklame og i 24-timersløp som Le Mans. Bilindustrien søker bare sin egen overleving.
Nå står vi ved et valg. Vi må bruke allsidig drivkraft, diesel inkludert. Monomane elektroforkjempere har ingen løsning. Vi må kjøre mindre.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Augvalds hellige ku

Det grunnleggende gode med Haugalandet er landskapet. Resten må vi arbeide for. Hogaland er urnavnet vårt. Fruktbart landskap som gir beite for dyrebare kyr. Kanskje det var innvandrende germanske stammer som gav landskapet navn. For å holde kyr, leve og la leve. En livsform som ble samlet til ett rike. Norgesveldet Håkonar Håkonsons.

Karmøy FK

I kommunesammenslåingens ånd og siden Haugesund fikk bestemme navnet på flyplassen "Haugesund Lufthavn Karmøy", kan FKH bytte navn til "Karmøy Fotballklubb Haugesund".
NFF won't mind, FIFA won't mind, Sponsors won't mind. Let's do it!
Flyplass på Karmøy, Stadion i Haugesund. Billig.