Gå til hovedinnhold

Ironman 2014 Haugesund

Arrangøren av Ironman 2014 er to personer. De stenger av hele hovedveisystemet i seks timer og får politiets og kommunens godkjenning. Innbyggere som trenger å bevege seg innen byens grenser blir bedt om å la være; om holde seg i ro slik at deltakerne ikke blir forstyrret. Det betyr for oss i år at eldre slektninger som våker over sin døende mor ikke får avveksle hverandre fordi jernmennene og jernkvinnene skal ta seg ut i moteplaggene de har på seg.
I fjor fikk jeg besøk på døren av en arrangørhjelper. Han sa at jeg fikk med politiet å gjøre dersom jeg prøvde å bruke den tomme veien. Det ble satt fram som en trussel fra en som så seg selv som lagd av jern. Maktmannen oppførte seg som barn og truet med politiet, akkurat som barn. Det var vanskelig å tro at politiet lar seg bruke slik som han sa.
Jeg var vennligheten selv og ba ham om å bli en bedre arrangør neste år. Ironman Haugesund har ikke blitt en bedre arrangør siden sist. Da er det tydelig at kapasitetsgrensen til arrangøren er nådd. Haugesund er ikke tjent med å få stengt av den vitale livsåren i seks timer. Ironman bygger på barnslige forestillinger og legger beslag på en voksen by. Ironman er en gjøkunge.

Jeg skal arrangere Berserkrmadr Haugesund 2015. Noen interesserte?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…