Gå til hovedinnhold

Fotbro å sitte på

OPUS Arkitekter AS har et lite bysmykke av en broløsning over Smedasundet til Risøy. Uansett ideologisk overbygning og trylleformler for aksept så må denne broen bare bygges. Den vil i seg selv gi bridge-cred til Haugesund.
Problemet er at den er foreslått i en by som i de siste 30 år ikke har klart, i felleskap med fylket, å løse parkering og tilkomst til Haugesund Sjukehus. Her skal et oppland på 100 000 pasienter krongle seg forbi hverandre. Om Haugesund kan løse dette problemet med å la taxi disponere vestre kjellerinngang og kiss-and-die trafikken få utgang til Karmsundsgaten og rundkjøringsløsning sørøst for sykehuset, så kanskje Haugesund fortjener det lille smykket over Smedasundet. Broen vitner om enkel genialitet. Samme hvem som kom på den først, det vil bli et spørsmål om hvem som evnet å ta den i bruk.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…