Gå til hovedinnhold

Kommunion

Der er to slags kommunesammenslåing.
Den engstelige varianten er når Haugesund bykommune ser omliggende kommuner som landkommuner, og seg selv som senter i multiverset som er Haugalandet. De andre kommunene må akseptere dette universet før de snakker med Haugesund. Byen ønsker å vokse.
Den modige varianten er når ny enhet blir bedre enn gamle enheter. Haugaland må skapes av voksne som vet hva som må bort og hva som må bli for å lage det nye livet. Dermed er der muligheter for en vekst innen produksjon vi alle har nytte og glede av. Dagens Haugaland har gitt en krise der en lokal næringsforening har funnet ut at det er navnet det er noe galt med. De ønsker seg et merkeskifte i stedet for et systemskifte.

Konkrete fordeler med sammenslåing er at uformelle maktrelasjoner må forandres. Partiene blir styrket med flere motiverte kandidater i stedet for de skyggelistene som legges fram til kommunevalgene.
Firma får ens kommunale retningslinjer å forholde seg til.
Der blir arealer der det ikke var arealer og midler der det ikke var midler. Midler og areal forenes til annet enn blokkbygging ved sundet.
Presset fra omgivelsene tas opp i en større "Knautschzone".
Forholdet til Bergen, Hardanger, Telemark, Ryfylke og Stavanger blir håndterbart. Vi kan igjen arbeide med Skottland.

Det store symbolet på dagens situasjon er traktoren på Vea som skal på jobb nord i Haugesund. Køen samler seg bak, ingen mulighet til forbikjøring og farten går ned oppover Karmsundbroen. Ingen kommer på jobb før traktoren har nådd fram.

Politikerne skal finne grensene som begrenser; om de er kommunale eller personlige stengsler.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …