Gå til hovedinnhold

Kommunepalasset

Det er nødvendig å slå sammen Sveio, Haugesund, Karmøy og Tysvær. Der er vokster mellom Stavanger og Bergen. De to byene har ikke mer å vokse på.
Kommunesammenslåing virker som et drama fra de gamle dagene da Vard Haugesund spilte mot Kopervik Idrettslag. Det betydde noe hvor du kom fra. Nå er der grupperinger i Haugesund som ønsker å ta fastlands-Karmøy fra Karmøy. Disse folkene ønsker også at ordførerne deres skal snakke samme dialekt som de selv. Tidligere ordfører Petter Steen jr. har i alvor sagt at man ikke kan forstå politikken i Haugesund dersom man snakker annerledes enn ham. Nåværende ordfører klinger på Bergensk, Bergens forrige ordfører klang på nordlandsk og Tromsøs ordfører klang på østlandsk som Stavangers ordfører. Norge er blitt slik i dag, bortsett fra i Haugesund og Karmøy. Her finnes en kjerne som aldri slipper andre til. Disse snakker om kommunesammenslåing og kommuneerobringer samtidig. Hensikten er nok å sabotere sammenslåing ved hjelp av bitterhet.
Beste måten å skape en ny og funksjonell kommunal enhet på Haugalandet er å bygge det nye rådhuset først. Det må bli så fint at de ambisiøse ville ha dødd av skam om de ikke kom seg inn.
Hvem skal bygge og betale det nye rådhuset som politikerne ikke er i stand til å vedta? Skipsrederne står i kø for å ta opp arven etter Knut Knutsen OAS og betale for det nye Krystallpalasset med innebygd mediastudio; evt. FKH og sponsorene. Det gjenstår bare å plassere rådhuset og gi kommunen et navn.
Google Earth og E39 sier at Aksdal er rette stedet mens signalbygg på Spannhelgeland hadde vært fantastisk, men for godt for de politikerne vi har hatt til nå. Palasset må åpnes for folket, om ironi slipper inn.
Kommunen kan gjerne hete Haugesund eller Karmøy. Folk har hørt navnene og har en slags oppfatning av at de ligger mellom Stavanger og Bergen. Det er rom for et nytt navn. Det tar ikke lang tid å innarbeide noe som er bedre enn det gamle. Karmsund er også fint brukendes. Alle tettstedene beholder navnene sine som Kopervik, Haugesund, Skudeneshavn alle sammen.
Fosen er sentralt men gnistrer ikke.
Gard er historisk men gnistrer ikke som Karmøy.
Aksdal og Tysvær går ikke, men kanskje Bokn passer.
Skåre kan brukes som Skard, med Utsira som utpost, UtSkard.
Førde blir flott siden vi har to Førde, gode vandrenavn.
Ryvard setter grensen innen nykommunen.
Hordaby om vi skal bytte fylke.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …