Gå til hovedinnhold

Statsstøtte til FKH

Journalist “Tittan”, gammeljournalisten, skriver om hvordan staten må ta ansvar for gratisavisene og gi pressestøtte. Han skriver for Haugalandnytt som er eid av Fotballklubben Haugesund, FKH. Klubben er sponset av kommunen gjennom ny stadion og i tillegg gjennom det felleskommunale energiselskapet Haugaland Kraft. Fotball er generelt støttet av staten på mange måter. Jeg kommer bare på den gamle idrettsnasjonen DDR som overgår Norge i statssponsing av sport. Andre bilder kommer ikke forbi minnemuren.
Gratisavisene som Haugalandnytt tjener lette penger på annonser. Det er en grunn til at så mange har satset på dette lukrative privatmarkedet. Dersom kvaliteten på innholdet ikke er bedre enn journalisten “Tittan”, ønsker jeg ikke å betale for innholdet. Prøv å tvinge FKHs supportere til å betale et abonnement på Haugalandnytt! Da skal vi se om produktet er liv laga. Nå er det bare en klubbavis som deles ut gratis.
Karmsund nevnes som eksempel på gratisavis som bukket under. Vi får vente med å se hva booppgjøret finner av økonomiske disposisjoner før Karmsund kan brukes som eksempel på manglende statsstøtte. De sponset jo FKH i alle år, og la dermed grunnlaget for at Tittan fikk jobb i Haugalandnytt.

Stor kvalifikasjon det er for mannen med støtteordning vera røynd.
Argument og virkelighet er to forskjellige verdener.
Denne bloggen er gratis å lese. Hva med pressestøtte? Etter FK Haugalandnytts argumentasjon er den kvalifisert.
Gratisaviser skal ilegges miljøavgift for å spre papir og kjemisk tunge svertestoffer i store mengder. Papirutgaven blir kastet. Telefonkatalogen i papir ble kalt en miljøkatastrofe og tatt ut av markedet. Gratisavisene er et mye større søppelproblem.
Artiklene som kommer i papiravisen er allerede publisert og lest på nett. Papirutgaven er bare til for å dele ut annonser. Dermed er det praksis som slår bena under argumentasjonen som Haugalandnytt la fram for en Stortingskomité. Jeg vil tro at presseetikk er uviktig siden FKH/ Haugalandnytt velger å feilorientere en Stortingskomité.
Sluttlinjen er at pressestøtten går til aviseier FKH, FotballKlubben Haugesund. Hvorfor operere med fem forskjellige navn på samme støtteobjekt?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …