Gå til hovedinnhold

Ironman 2014 Haugesund

Arrangøren av Ironman 2014 er to personer. De stenger av hele hovedveisystemet i seks timer og får politiets og kommunens godkjenning. Innbyggere som trenger å bevege seg innen byens grenser blir bedt om å la være; om holde seg i ro slik at deltakerne ikke blir forstyrret. Det betyr for oss i år at eldre slektninger som våker over sin døende mor ikke får avveksle hverandre fordi jernmennene og jernkvinnene skal ta seg ut i moteplaggene de har på seg.
I fjor fikk jeg besøk på døren av en arrangørhjelper. Han sa at jeg fikk med politiet å gjøre dersom jeg prøvde å bruke den tomme veien. Det ble satt fram som en trussel fra en som så seg selv som lagd av jern. Maktmannen oppførte seg som barn og truet med politiet, akkurat som barn. Det var vanskelig å tro at politiet lar seg bruke slik som han sa.
Jeg var vennligheten selv og ba ham om å bli en bedre arrangør neste år. Ironman Haugesund har ikke blitt en bedre arrangør siden sist. Da er det tydelig at kapasitetsgrensen til arrangøren er nådd. Haugesund er ikke tjent med å få stengt av den vitale livsåren i seks timer. Ironman bygger på barnslige forestillinger og legger beslag på en voksen by. Ironman er en gjøkunge.

Jeg skal arrangere Berserkrmadr Haugesund 2015. Noen interesserte?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …