Gå til hovedinnhold

Fritaksfall


Avgiftsfritaket for el-bil var forsøk på motivering. En ny pris på el-bil vil være en normalisering, ikke et fall. For å finne verdien av motivering gjennom avgiftsfritak kan vi fjerne avgift på dieselbiler og se hva som skjer med etikken i salgsapparatet. Det har vi jo gjort allerede, ikke sant? Troverdige Volkswagen varsler kraftig økning i priser på el-biler. Norge må ha løsninger som er i tråd med alminnelig økonomi og i tillegg viser verden hvordan det kan gjøres annerledes. Nå må vi belønne vedlikehold av biler og få dem til å vare i 20-30 år.
Om Norge vil, så kan vi redusere det totale forbruket i landet uten å miste kontroll på økonomien. Oljeutvinning kan reduseres så lenge vi bruker størrelsen på Oljefondet som indikasjon på hva vi holder på med. Vi har mye å gå på. El-bil stimulansen har sin begrensning.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…