Gå til hovedinnhold

Myk Syklist

Byene våre har ikke råd til å skille fotgjengere fra syklister og syklister fra biler. Den gamle ordningen med fortau for fotgjengere og vei for hest og bil er ikke mulig å omdefinere uten problem.
Fotgjengerne er mest sårbare og utsatt for både bil og jernrørene og skuldrene til syklister. Påkjørsel i 20-30km/t er som harde slag med jernstenger.

Syklisten må få automatisk skyld ved påkjørsel av fotgjenger da syklisten er spesielt utstyrt for å gjøre skade. Samme forhold mellom bilist og syklist. Bilist i sentrum er pålagt f.eks. 30 km/t og det totale ansvaret for påkjørsler. Syklist må også ha det totale ansvar for påkjørsler. Når vi ikke kan bygge om sentrum og gi egne ferdselsårer til bil, sykkel og fot, må vi regulere juridisk.
Mosjonssykling kan klare å ta hensyn til gående, men sykkeltrening hjem fra jobb er selvutøvd risikosport og må over på bane slik gatefotball en gang ble lagt til fotballbaner. Sykkeltrening på vei med fartsgrense og overordnet ansvar for ikke å skade tredjepart er utilstrekkelig som trening og sjøldigg på offentlig område.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…