Gå til hovedinnhold

Myk Syklist

Byene våre har ikke råd til å skille fotgjengere fra syklister og syklister fra biler. Den gamle ordningen med fortau for fotgjengere og vei for hest og bil er ikke mulig å omdefinere uten problem.
Fotgjengerne er mest sårbare og utsatt for både bil og jernrørene og skuldrene til syklister. Påkjørsel i 20-30km/t er som harde slag med jernstenger.

Syklisten må få automatisk skyld ved påkjørsel av fotgjenger da syklisten er spesielt utstyrt for å gjøre skade. Samme forhold mellom bilist og syklist. Bilist i sentrum er pålagt f.eks. 30 km/t og det totale ansvaret for påkjørsler. Syklist må også ha det totale ansvar for påkjørsler. Når vi ikke kan bygge om sentrum og gi egne ferdselsårer til bil, sykkel og fot, må vi regulere juridisk.
Mosjonssykling kan klare å ta hensyn til gående, men sykkeltrening hjem fra jobb er selvutøvd risikosport og må over på bane slik gatefotball en gang ble lagt til fotballbaner. Sykkeltrening på vei med fartsgrense og overordnet ansvar for ikke å skade tredjepart er utilstrekkelig som trening og sjøldigg på offentlig område.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Augvalds hellige ku

Det grunnleggende gode med Haugalandet er landskapet. Resten må vi arbeide for. Hogaland er urnavnet vårt. Fruktbart landskap som gir beite for dyrebare kyr. Kanskje det var innvandrende germanske stammer som gav landskapet navn. For å holde kyr, leve og la leve. En livsform som ble samlet til ett rike. Norgesveldet Håkonar Håkonsons.

Karmøy FK

I kommunesammenslåingens ånd og siden Haugesund fikk bestemme navnet på flyplassen "Haugesund Lufthavn Karmøy", kan FKH bytte navn til "Karmøy Fotballklubb Haugesund".
NFF won't mind, FIFA won't mind, Sponsors won't mind. Let's do it!
Flyplass på Karmøy, Stadion i Haugesund. Billig.