Gå til hovedinnhold

Dieselbud

Oslo sentrum skal fris fra bileksos. Det er  bra.
Privateide biler skal ut av bykjernen.
Unntakene er taxi og varetransport selv om de er privateide. De passer inn i forestillingen om et levende handelssentrum. Dieseltaxiene er fine for politikerne å komme seg hjem i etter harde dager i hallene.
Smarte folk vil bruke firmabiler for å kjøre i sentrum og andre vil starte firma med formål å kjøre bil i Oslo sentrum.
Alle som kjøpte dieselbil fordi politikerne favoriserte biltypen får nå skylden for eksosluften. Bilindustrien økte dieselproduksjonen fordi politikerne regulerte prisene. Det skal bli interessant å følge 24-timersløpet for dieselbiler på Le Mans til sommeren. Et 24-timersløp for elbiler er et godt stykke inn i fremtiden. Nå kjøper folket elektrisk, inntil ulempene overstiger fordelene og elbil blir bannlyst fra tårnene.
Alt blir folkets skyld. Folket trenger å fris fra skyldfølelsen. Kirken er avsatt som syndsforlater. Hvem skal hjelpe folket?
Hvor er Human-Etisk Forbund når man trenger dem?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…