Gå til hovedinnhold

Hansahavn på Avaldsnes

Hansaen kunne ikke overta finnehandelen så lenge Bergenskongene var mektige og solgte sine egne varer. Derfor holdt Hansaen først til på forposten Avaldsnes, og ikke i Bergen. Ved sin kontakt med romerkirken fikk de hjelp til å flytte norskekongene ut av Bergen og viktigst, bort fra Vestlandet. Absolutt ikke tilbake til Trondheim som lå midt i leia, men til avsidesliggende Oslo som lett kunne kontrolleres fra både Stockholm (Uppsala) og København (Lund).
Med norskekongen svekket og lurt bort fra verdiskapningen kunne Hansaen innta Bergen.
Boknnavnet kommer av samme ordet som engelske Beacon. Fjelltoppen ble navngitt som seilingsmerke inn i landet. Bokn i indre Ryfylke og i Austevoll viser den hanseatiske forgreiningen i Norge. Stavanger er uten handelsbetydning for hanseatene, men får etterhvert sin belønning fra det omforente kongedømmet.
Det norske regnskapet er ferdig balansert og sluttført.


Kommentarer

  1. Det klart tenkte er det klart formulerte. Dette glitrer.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…