Gå til hovedinnhold

Kunstnerjobb

Vi vet alle så inderlig vel om ofre for vold og har hørt om flere, og at overgrep skjer og kommer til å skje. Derfor skal Haugesund være modige og stolte, og lage et sentralt minne for haugesunderne som har vært ofre for vold. Andre kommuner kommer etter. En verdensbevegelse utgått fra Haugesund.

Siden kirken ikke kommer ut av sakristiet skal jeg si det selv. Haugesund skal gå foran all verden og opprette et minnesmerke for overgrepsofrene blant oss. Nasjonalmonumentet Haraldshaugen inneholder så mye makt og overgrep at det trenger et motstykke. Haugesund kommune kan vedta et kunstverk det står respekt av på jord. De kan vedta en forsoning for ofrene som aldri blir nevnt. Da setter man et eksempel for verdifull offentlig kunst. Man tar standpunkt mot souvenir-statuen av Harald Hårfagre.

Haraldshaugen kan nyinnvies til formålet. Kirken har sikkert velsignet den allerede. Området symboliserer statsmakt og kors, hvorfor ikke ofrene blant oss?

Om Den Norske Kirken i Haugesund ønsker å formidle forsoning kan de sette et kors/kapell, et alter utenfor Vår Frelsers Kirke, for å vise at de vet og at de bryr seg. Et alter for ofrene og et alter for overgriperne. inne i kirken er et alter for viderekomne.

Ofrene for sivil vold.

De overlevende og de døde.

Voldtektsofrene

Trafikkofrene

De underkuede hjemme

De underkuede på jobb

De som blir rekruttert til elendighet

De svindlede.

Kommentarer

  1. Ja. Ja. Ja. Dette er noe stat og kirke igjen kan forenes om. Utgiften vil være liten og symbolverdien enorm. Jeg kan tenke meg at det kan bli et sted til å tenne et lys, et sted for tårer, men også for å rette ryggen, før man følger den naturskjønne og historierike Skårestien langs kysten.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …