Gå til hovedinnhold

Silvio

Lokalavisen Haugesunds Avis lar Jarle Utne Reitan bjeffe opp gulpet om at Haugesund Kommune fører en ansvarlig økonomisk politikk.

Hvorfor ventet de helt til nå med å forandre inntektene sine? De ville vel se det an om kanskje de kunne slippe skyld og gjeld, men slik er ikke verden. Enda har ikke Haugesund kommune forandret på inntektene sine. Når skal det skje?

Ved inngåelse av avtale i 2004, og betenkelige forandringer i 2005 burde bjellene ha skranglet og inntektene maksimert. Det er viktig å ha penger, spesielt når en skal ut og gå. Høyere utbytte fra Haugaland Kraft og nytaksering av formue. En normalt god leder ville ha gjennomført dette tidlig og hatt noe å ta av når dommen falt i London fem år senere.

Når en fadese skal forsvares går det alltid galt. Når Høyre skal spare i skolen og Jarle Utne Reitan sier at noen skoleledere er dårligere enn andre er dette en flause på linje med mer berømte lauskjefter. Han synes han har en tilstrekkelig forklaring for sin egen situasjon, den varslede innstrammingen. Situasjonen er en annen. Det dreier seg om ansvaret for kommunens økonomi, spesifikt om ansvar for spekulativ adferd. Kommunen kunne ha tatt opp lån til å dekke sitt eget tap. De voksne og samente politiske partiene kunne ha betalt rentene for feilene de begikk. Så enkelt.

Men, nei. Noen skal taes. Barna har penger! La oss ta fra dem! De skal jo arve oss, så det blir på en måte….

Jarle Utne Reitan er politimann i sivil, rektorers anklager og dommer når han er politiker. Han er Høyres demokratiske problem. En som bruker media for å gå fri.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …