Gå til hovedinnhold

Politisk konsekvens

Haugesund Sentrumsforening ved Lisbeth Spies synes det går for sent med byutviklingen i Haugesund sentrum. Mange gamle sentrumskjerner er slått ut av den frie konkurransen. Dette er korrekt Høyre-politikk. Liberaløkonomien som den er forkynt i alle år. Stemmer bak Lisbeth Spies roper på en sterk mann som kan ordne opp. Å rope på en sterk mann er å rope på sin farsfigur, sin bestefarsfigur, sin oldefarsfigur. Økonomiske liberalister alle sammen, sanne Høyre-menn som gav sine forretninger i arv. De gav bygninger i arv, ikke forretningsgrunnlag og kunder.

Sentrumsforeningen ber sosialdemokratiet om nytt lovverk for å kunne bestå. Etter politisk overbevisning skulle de ha kjempet for sin egen utlleiebedrift med det eneste lovlige middelet de har, nedsatt husleie til forretninger og beboere.  Dersom dette middelet ikke tas i bruk vil de økonomiske lovene kvitte seg med dem som står i veien for forandringen. Konkurs i konkurranse med kjøpesentrene.

Kommunen har ikke ansvar for hvem av innbyggerne som skal tape eller vinne.

Markedene og konkurransen har tatt ny form og finnes flere steder enn før. Der er kjøpesentra nok i distriktet. Haugesund sentrum kan aldri ta opp handelskampen i Karmøy, Tysvær, Sveio, Stord, Ølen og Etne.

Varene til gamle Haugesund kom sjøveien. Da kom kundene til byens vareutsalg.  Effektiv veitransport fra produksjon til kunde har gjort Haugesunds Indre Kai, Strandgaten og Haraldsgaten til en bakevje slik Kystriksveien har gjort Haugesund til en blindgate for varetransport.

Arvingene uten forretningsportefølje har enda ikke registrert at de har tapt konkurransen fordi de fremdeles eier bygningene. Å måtte gå fra bygård og grunn kan virke opplysende. Haugesund er blitt så mye mer. Haugesund kan ikke la seg definere som de hvite husene lenger. De forfaller og rives fortløpende. Haugesund kan ikke tro at det vakre, hvite består.

Utvklingen i handelslivet gav disse konsekvensene. Høyres konservative politikk betyr ikke bevaring av det bestående. De som har eiendom og penger stemmer Høyre og får arveavgiften fjernet. Likevel går sentrumsforeningen mot undergangen, fordi liberalismen spiser sine egne.

 

 

 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …