Gå til hovedinnhold

Sola kommune og dens eldste historie

Jeg har lest boken “Solas eldste historie” 

Forlagets ansvar
Antall stavefeil og begrepsfeil er sjokkerende. Ett kapittel mistet innhold selv om sidetallene fortsatte uten stans. Setninger uten mening kan forekomme hos forfattere. Her kommer de ofte.
Jeg kunne aldri ha brukt boken i undervisning. Den hadde aldri passert godkjenningsordningen for undervisningsmateriell. “Godkjent av Kirke og Undervisningsdepartementet” er dessverre avviklet og erstattet av manglende kvalitetskontroll. Enkel språkvask hadde hjulpet. Forlaget eksisterer ikke, har kanskje aldri eksistert. Kanskje det har eksistert inne i forfatternes hoder. Denne linken viser til problematikken i dag. http://www.nrk.no/kultur/--trangsynte-historieboker-1.6184682

Forfatternes ansvar
Ingen andre enn forfatterne har lest manuskriptet, så der står vi ved problem nummer to: Forfatternes språklige ferdigheter. Når piloter og ingeniører sliter med språket får vi jo bare anta at deres fagmiljø kvalitetssikrer produktene deres uavhengig av personene. Slik er det ikke når de samme folkene opptrer i skrivefaget. Ikke alle kan være særs gode, men alle kan forbedre førsteutkastet sitt. Språket i “Solas eldste historie” er et førsteutkast.
Der finnes andre vesentlige problem også. 
De kan fås utlevert ved innbetaling av godt honorar.
Siden ingen har foreslått et passende honorar har jeg lagt ut lesenotatene mine. De er her på www.hogaland.no. Redigert: Fra november 2016 er notatene tatt bort fra nettet.

Leserens ansvar
Er det nødvendig å være krass mot historie-entusiaster? Ja. Fordi de har fått boken antatt og innsatt i offentlige bibliotek og arkiv. Den har fått sannhets-status.

Emnet er lokalhistorie. Da skal man være interessant og jordnær. Man skal hevde sin egen historie, men ikke på bekostning av naboenes historie.
Jordbruksbygden Sola har funnet sin nedgravde historie. Industribygden Sola har forsert arkeologisk utgraving av industrifeltene. Hva kan stå igjen? Skarsten/Hansen vet ikke dette mer enn andre og begynner å se seg rundt for å sammenligne Sola med andre steder. Forsand har interessante stolpefunn. Landa på Forsand hadde større bebyggelse enn Sola. Da konkluderer de at Sola må ha hatt minst like stor bebyggelse. Den er bare ikke funnet enda.
Karmøy og Avaldsnes blir beskrevet som karrige og uegnet for storhet. Utstein lite nevnt. Stavanger oversett dersom den da ikke var grunnlagt som Sola. Vindafjorden bygget opp om Solas storhet ved å levere skipene. Rogaland sør for Sola tas til inntekt.

Erling Skjalgsson
Mannen hadde sin tid. Skarsten/Hansen gjør ham til kriger, viking, humanist, administrator, godt gifte, admiral, konge og større helgen enn Erkebiskopen av Canterbury ble. Stakkars Erling.

Snorre Sturlason
Forfatternes forhold til min onkel Snorre er uærlig.
Han forsyner dem med alle historiene og de velger å tro ham der det bygger opp om Solas storhet og vrangtolker og detaljtolker ham, alt for egen storhet. Sola er stort nok i seg selv. Det er berusende å kjøre tur i onkel Erlings og tante Astrids rike, og gå på strendene deres og se himmelen som de så den.

Forfatterne bryter med Snorres forord til Norske Kongesagaer:
"Det er nok skaldevis å prise den mest som de nettop står framfor, men ingen ville likevel våge å fortelle en mann sjøl om verk han skulle ha gjort, når alle som hørte på visste at det var bare løgn og skryt, og han sjøl også. Det ville være hån og ikke ros".
Det er dårlig gjort mot Sola og Erling Skjalgssons omdømme å nytte løgn og skryt for å bygge et bilde det ikke er grunn for.

Skoleelevene
En stund fortelles fantasihistorie for barn på grå papirbakgrunn for å skille den fra forfatternes faktasider. Dette skillet blir visket vekk etter som grå og hvit papirfarge blandes. Til slutt blir papirbakgrunnen hvit. Dette må være bevisst sammenblanding av fakta og fantasi. Sagaene drev ikke et slikt spill. En historie var en historie. Utvisking av skiller tar bort troverdigheten.
Mange vinklinger til historisk forståelse er utelatt.

Der finnes andre vesentlige problem.
En detaljert gjennomgang av “Solas eldste historie” er tilgjengelig mot en større godtgjøring.
Siden ingen har foreslått et passende honorar har jeg lagt ut lesenotatene mine. De er her på www.hogaland.no. Redigert: Fra november 2016 er notatene tatt bort fra nettet.

Slaget i Hafrsfjord kan sees slik: http://www.hogaland.no/bokn-beacon.html

“Solas eldste historie”  © 2008 Skalden Forlag

Skrevet av Atle Skarsten og Tor Erik Hansen

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …