Gå til hovedinnhold

Ikke slå kommunene!

I et veikryss på Bygnes, Karmøy pekte veiskiltet mot Haugesund. Bynavnet var streket ut og pilen påføyd: LA! Noen hadde skjønt sammenhengen for lenge siden. Stor-Haugesund.

Los Angeles er 1200 kvadratkilometer. London er 1600 kvadratkilometer. En sammenslått kommune fra Ølen til Karmøy blir på 1450 kvadratkilometer. Legg til Sveio og tallet blir 1700, med Bømlo og Stord 2100 kvadratkilometer. London og Los Angeles blir små. Haugaland kommune kommer aldri til å vokse seg til en by over hele flateinnholdet.

Det blir viktig å se på regionstransport fra lokalt ståsted og ikke fra en konkurrerende regions sentrum. Haugaland kommune og Haugaland Billag må fungere på mange plan. Hva med en Ringvei Stord - Kvinnherad - Etne - Vats - Skjold - Sveio - Stord? Mye ligger der allerede. Leirvik kunne ha vokst på det. Levende sentra som fungerer godt alene, så vi alle kan ha glede av hverandres fortrinn, må være målet.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.