Gå til hovedinnhold

Spør Lokalavisen

Lokalaviser har vært dannet av lokalinteresser og har fortsatt som talerør for særinteresser. I verste fall har redaksjonsmiljø tjent personlige interesser i og rundt lokalavisen.
Oppkjøpet av lokalaviser bunner i innsamling av alle annonseinntektene betalt inn lokalt. Investeringsselskapet A-Media har enkle driftsutgifter. Lokalredaksjonene går på sin egen oppvarmede luft. Annonseinntekten er som skatt på håndverkere, butikeiere, butikkleiere og andre som jobber og står på med barnetro på reklamens makt til å skape gode tider.
Lokaljournalister skriver om de uinteressant nære ting. De regner seg ikke fram til at tallene går opp. Det første regnestykket blir hvor mye de profesjonelle fotballklubbene har kostet kommunekassen de siste tjue årene.

Når kommunen er eier av fotballstadion er dette en driftsbygning på minussiden i regnskapet fordi den blir lagt beslag på av et fotballfirma som får direkte sponsorstøtte av kommunekassen eller kommunalt eide firma. Fotballklubbene får gjerne en velvilje bunnet i gamle tiders klubbmiljø og patriotisme. Klubbene er i dag millionfirma som ikke skal støttes av den anstrengte kommunekassen. Der er nok kommunal fattigdom å ordne opp i. Stadionbyggene kan brukes av andre. Eierkommunene må drive stadion som overskuddsbedrift, og ikke holde oppe millionbutikken fotball. Alt har sin pris. Lokalavisene regner ikke på disse tallene, og ikke vil de vite sannheten fordi de tjener penger på situasjonen. A-Media henter kommunale penger på millionbutikkene som fotballklubbene er.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.