Gå til hovedinnhold

Alle eier Sosialdemokratiet

Sosialdemokratiet er blitt den nye konservatismen. Den reelle motsetning mellom dem som eier og dem som er ansatt er rablet over med fargestifter. Vi ble enige og tro, men tidsperspektivet er kort. Trettitallet var tiden de ansattes parti, Arbeiderpartiet dannet regjering. Førtitallet ble standpunktenes tiår: var du for eller mot Norge, var du for eller mot NATO? Femtitallet var husbyggingens begynnelse. Sekstitallet var politisk kvessing, syttitallet et utbrudd av engasjement, men ikke til realpolitikk. I denne perioden vokste lille omsetningsavgiften fra 1 % til  merverdiomsetningen på 25%. Omsen/Momsen var det mest attråvedige middelet for politikerne, langt viktigere enn sex. Norge var beste bruket i verden og vi ble enige om kompromissene. “La oss holde det slik det er”. Omfordelingen begynte med moms på utvalgte varer, en ny skatt på forbruk. Momsen dempet ikke forbruket, den ble bare en ny inntekt for staten mens forbruket utartet. Lés deg opp på momsens historie og si om det var den onde arbeiderstaten som innførte ekstraskatten, eller om det var klamme Høyre som tok den til nye høyder. Momsen var nemlig en lett måte å øke skatter og viderefordele skatteinntektene. Her gjaldt det å få kontroll med skatten og gi den til partistøttene.
Vi fikk et land, best i verden, og kjøpte oss numme på importerte varer. Importørene ble de nyrike. Bilimport i stedet for bilproduksjon, el-import i stedet for el-produksjon, klesimport i stedet for klesproduksjon. Hva enn vi kjøpte var det importert. Vi tålte alt som var samfunns og bedriftsøkonomisk galskap. Vi forstod at vi måtte “eie oljen”. Vi forstod ikke hvordan. Nå har vi ikke mer tid til å dyrke import; vi må ikke blinge mer. Vi må omstrukturere.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.