Áfram Norge!

“Fremad og aldri glemme”. Tittelen lyste mot meg fra nederste og innerste bokhylle, i bunnen av en eske. Den var gjemt bort. Jeg hadde vareopptelling for skolens ryddedugnad under mottoet: Kast det unyttige, behold det du kan bruke i undervisningen. Jeg tok opp tegneserieheftet og sa: “Jeg fant, Jeg fant!” Kollegaene spurte hva det var. “Nå har jo han funnet den boken. Det skal vel bli revolusjon her nå”. Jammen visste de hva boken stod for. Den fortalte norsk historie sett fra fattiges ståsted. Da ble kollegaene urolige.
“Ei bok om norsk historie” er nok til å kjede folk i hjel. Denne boken var spennende, ikke bare fordi den var tegneseriestil, men fordi den sammenfattet mange historiske verk fremarbeidet av kjente historikere og forfattere. Boken kunne nok si noe om hvorfor Norge aldri har vært gode i fotball.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Visit Bergen after Zelensky’s speech to the Norwegian Parliament 30th March 2022.

De Rikes Miljøkrav

Slik går det mot Korrupsjon