Byhelse

El-bilsalget økte ikke før regjeringen satte ned avgiftene. Bilfabrikkene økte produksjon og investering i el-bil framtid. Mekanismen er enkel. Vi produserer det som svarer seg. Fabrikkene trenger penger for å eksistere. Politikerne har all makt.
Politikerne har hatt all makt i utviklingen av byene og utviklingen av bilene.
Politikerne har hatt all makt i utviklingen av oljeselskapene. Regjeringer har vært under interessepress fra industri og handel, men har uttalt seg positivt om korridorpolitikkens funksjon. Møter på gangen må ha svart seg, ellers hadde politikerne forblitt i salen.
De som kaster den første steinen sier at bilbruken tar livet av byboerne. Det er ikke pent å kaste steiner, heller ikke kaste dem tilbake der de kom fra. Saken er at politikere og byplanleggere fortetter byene og statistikken. De ber om mer mennesker og mer trafikk. I Norge har vi pøst på med biler inn til sentrum i over femti år. Oslo har vedtak på å bli millionby i stedet for intelligent by. Stavanger har vedtatt å bli intelligent by, men bygger doble veier og tunneller for å få mer folk, ikke ut av byen, selvsagt, men inn til bykjernen. Bergens vekst er et tilpasningsmareritt til det naturlige landskapet som ikke egner seg til en stor by. Hvorfor gjør politikerne dette? De har all makt men opptrer maktesløst overfor byutviklingen, og det er til å dø av.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Visit Bergen after Zelensky’s speech to the Norwegian Parliament 30th March 2022.

De Rikes Miljøkrav

Slik går det mot Korrupsjon