Gå til hovedinnhold

Byhelse

El-bilsalget økte ikke før regjeringen satte ned avgiftene. Bilfabrikkene økte produksjon og investering i el-bil framtid. Mekanismen er enkel. Vi produserer det som svarer seg. Fabrikkene trenger penger for å eksistere. Politikerne har all makt.
Politikerne har hatt all makt i utviklingen av byene og utviklingen av bilene.
Politikerne har hatt all makt i utviklingen av oljeselskapene. Regjeringer har vært under interessepress fra industri og handel, men har uttalt seg positivt om korridorpolitikkens funksjon. Møter på gangen må ha svart seg, ellers hadde politikerne forblitt i salen.
De som kaster den første steinen sier at bilbruken tar livet av byboerne. Det er ikke pent å kaste steiner, heller ikke kaste dem tilbake der de kom fra. Saken er at politikere og byplanleggere fortetter byene og statistikken. De ber om mer mennesker og mer trafikk. I Norge har vi pøst på med biler inn til sentrum i over femti år. Oslo har vedtak på å bli millionby i stedet for intelligent by. Stavanger har vedtatt å bli intelligent by, men bygger doble veier og tunneller for å få mer folk, ikke ut av byen, selvsagt, men inn til bykjernen. Bergens vekst er et tilpasningsmareritt til det naturlige landskapet som ikke egner seg til en stor by. Hvorfor gjør politikerne dette? De har all makt men opptrer maktesløst overfor byutviklingen, og det er til å dø av.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.