Gå til hovedinnhold

Lett Bør

Jeg var med NRKs Sommertoget, fra min egen sofa. Gol, Geilo, Ustaoset,  Hardangervidda med minner om åpne sportsbiler, Hallingskarvet, Finse med skiturer i sol og drama. Myrdal med Flåmsbana, Hallingskeid og Mjølfjell. Studietiden kom i minnet og jammen var ikke Per Jon Odéen der og solgte Mjølfjellboken sin. Midt i stugu! Jao, jao. Nok om det fordi det var lenge siden sist, men ombord i toget, ikke i restaurantvognen, satt språkprofessor Gunnstein Akselberg og fortalte at han ikke visste så meget; men at vossingene var stolte folk. Så lett kunne det ha vært med vitenskap, om man ikke spurte mer av livet, om man ikke ville bære tyngre bør i bakken. Han har vel rett i at der folk møttes der leikte folket. Leik er leik, men hvor møttes folk? De møttes i veiskillene som alltid i menneskets historie. Skeid betyr ikke leik. Skeid er et skille. Ved skillene møttes man først; så leikte folk. Det var veien som skiltes, delte seg. Folk kom og gikk og satte hverandre stevne i veiskillene, i veimøtene. Végmot. Ámot. Dans oppe i krysset. Det er denne tankeflukten man ikke får når man er fornøyd med å fortelle hva de gamle sa. Det var bra at man ikke ble professor, da!
På Voss kom sannheten, dvs Linda Eide, for en dag. Voss og NRK ble samlet i Vossaveldet, stedet der Harald Hårfagre ble utfordret av Egil Skallagrimssons familie.
Skeidarár er Skillebekk.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …