Gå til hovedinnhold

Ironman Haugesund 2017

Når må en mann være hard som jern? Når han svømmer må han være smidig, når han sykler må han være smidig, når han løper må han være smidig. For å ha full blodgjennomstrømming og puste for fullt må han være smidig. Jernmann er et foreldet bilde på mann.
Ironman er et kostymeshow med tre antrekk. Med omkledningsassistenter ligner det på et lingerie-show backstage. 
Far min svømte over Karmsundet på 1920-tallet. Han og noen kamerater svømte fra kaien i Kopervik, til fastlandet og tilbake til Kopervik. Var det tøffe greier? En gang kom Englandsbåten og det gjaldt å svømme for livet.
Dame på 66 svømte over den engelske kanalen i badedrakt. Det går an å gjøre prestasjoner. Ironman forlanger kommunal støtte for selvopptattheten sin.
Mannsego. Kvinner er med. Barn blir lært opp. Arrangør nytter passiv-aggressiv argumentasjon for å få kommunepenger.
Vi merker at Ironman er i by’n med høyttalerne sine. Hva med søndagsfreden? Kirken tier om overgrepet. Plenklippere får bøter. Skrikhalsene som kommenterer slipper bøter. Vi må anmelde Ironman for systematisk brudd på hviledagsfreden/helgefreden. Kommunen sponser lovbrudd. Kommunekassen dekker utgiftsposten for leie av lydanlegg evt annet med 350 000 kroner. Hva får de trengende?
Vi er innestengt i boligfeltet i seks timer. Dette er et overgrep. Ironman Haugesund er en støyende høyttaler-affære fra tidlig søndag morgen til søndag ettermiddag. Om man skulle trenge en tur til legevakt evt. sykehus må man søke politiet. Statspolitiet er med på alvoret.
Ironman Haugesund har fått kommunal støtte. Signalene fra Haugesund kommune er redusert støtte fra fjoråret. Jeg håpet at mellommann Jacobsen ville gjøre som han sa; nemlig å slutte å arrangere Ironman i Haugesund. Han har sagt noe om at det tar på følelseslivet hans å ikke få kommunal støtte. Nå har han forkynt at Han vil arrangere dobbelt så mye Ironman neste år.

Sykkelarrangementet er uintelligent. Det er en langdryg affære. Det produserer motvilje. Det blir dobbelt så mye av alt sammen neste år. Haugesund skal få merke at Ironman dobler grepet. Jeg vil gjerne se at de gjør beundringsverdige ting, ikke viser at mannlig styrke er knyttet til undertrykking og uintelligent adferd. Kanskje mannen ikke kan gjøre intelligente ting på kjønnets vegne? Hvor Ironman er du? Hvor smidig er du?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …