Gå til hovedinnhold

Hvordan få tak i Oljefondet?

Det norske oljefondet er flotte penger, men hvordan få tak i dem? Se bort fra generasjonsperspektivet så blir det en enkel sak. Start et miljøparti som driver uforsonlig kamp mot bensin og dieselbiler. Forby bilene vi har og krev overgang til el-bil innen kort tid. Vedta opphør av norsk oljeproduksjon. Dette høres ut som noe vi kjenner, og noe som MDG står for. Men der er mer.
Dersom Norge nå selger bort rettighetene i Nordsjøen og Norskehavet til norske private selskap, åpnes pengedørene. Det som er kalt Oljefondet og har vært urørbart, blir nå til noe som kan taes med hjem. De med penger kan nå kjøpe og selge rettigheter fordi behovet for olje går ikke bort før verden blir fotgjengere igjen. El-biler trenger smøring. El-biler trenger plast lagd av olje. Plast kan hetses, men går ikke bort. Kriger trenger olje. Krig går ikke bort, ikke en gang om vi blir fotgjengere. Olje er salgbar. Oljefondet er det siste tegnet på sosial-demokrati, det siste tegnet på at Norge ikke er til salgs.

Når UK er vel ute av EU vil de ha nok "dark money" ledig til å kjøpe oljerettighetene våre. Westminster og Whitehall har ikke tenkt å gi seg over slik MDG gjør. UK vil betale nok til at norske privateiere av oljerettene ikke kan si nei. De skotske oljefeltene som syntes tapt for London ved skotsk uavhengighet kan dermed utvides østover. Easy-Peasy!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.