Gå til hovedinnhold

Har Storebrand og MDG fusjonert?

Storebrands selvbilde ut juli 2017
Storebrand plasserte en annonse foran meg. De fikk meg  til å tenke tilbake. Storebrand har alltid nyttet store ord. De sier de ble stiftet 1767, uten noen nærmere historisk påvisning. Å Google etter historiske fakta går ikke. "Siden kan ha bli slettet..." Fra Storebrands egen framstilling av sin 250 årige historie:
"4. mai 1847 stifter private interesser «Christiania almindelige Brandforsikrings-Selskab for Varer og Effecter». Selskapet blir omtalt som Storebrand." Hvem omtaler, og når?
1861: "Storebrands eiere oppretter Norges første privateide livsforsikringsselskap «Idun»."
Slik gjøres skapelseshistorien uklar. De er større enn oss.
Store Norske Leksikon (https://snl.no/Storebrand_ASA) sier at Storebrand ble opprettet 1847 under et annet navn.
"I 1991 ble Storebrand og UNI Forsikring, som bestod av tidligere Norges Brannkasse og livsforsikringsselskapet Norske Folk (stiftet 1917), sammenslått til UNI Storebrand. Norges Brannkasse ble opprettet i 1767, og Storebrand regner dette som sitt stiftelsesår."
Jeg kan bidra fra hukommelsen. Sjefen Hansson før og etter andre verdenskrig har fått utmerkelser i Sveits. Familien Hansson arvet store verdier og en av dem er MDG leder Hansson. Har MDG og Storebrand fusjonert?

Budskapet i Storebrands annonse er at sammen er vi rike. Vi betaler, og andre tar ut pengene. Storebrand er et investeringsselskap som ønsker å være løsningen på verdens miljøproblem. Da må både vi som betaler og de som tar ut penger redusere vårt eget forbruk med minst 30% for at det skal monne. Kanskje vi ikke skal kjøpe så mye varer vi må forsikre? Kanskje vi skal la være å forsikre bilene våre?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …