Gå til hovedinnhold

Ko-ordinatoriet

Sykkelkoordinatorer i alle kommuner, forén Eder!
Om dere ikke allerede har hatt fjordhotellseminar allerede, da.
Jeg har jevnlig blitt innesperret i industri og boligfeltet jeg sokner til fordi lokale amatører skal konkurrere på sykkel i gatene.
Jeg vil gjeninnføre gatecup i fotball. Det er unaturlig å sparke fotball i binger og på kunstgress. Fotball oppstod på gateplasser og streiter. Her hører den hjemme. Ta ballen hém! Sperr veiene!
Haugesund by er ikke for motorsportanlegg på Karmøy, og Karmøy er ikke begeistret heller. Da får vi formalisere den gatebilkulturen vi likevel har og sperre av veiene og slippe dem løs.
Å kjøre bil for sent fører gjerne til anmeldelse. Sykling på offentlig vei er treg og farlig materie. Sykling på offentlig vei er ikke trening eller sport. Sykling kan trives på bane. Det er bare syklistenes selvbilde som skal justeres noe. Det er ikke bra for unge å ha sykling i trafikk som forbilde.
Sykkelkoordinatorer trenger resultater. De kommer ikke til å få dem fordi løsningene er kostbare. Om vi får til sykkeltrafikk vil den likevel være farlig der mennesker suser fram tre til seks ganger hastigheten kroppene er bygd for.
Fotball er koordinert bort fra veier og gater. Motorsport er i ferd med å koordineres bort fra gater og veier. Sykling dytter selvbildet sitt over på alle som ønsker et sosialt liv eller rolig søndagsarbeid med søndagsåpent.
Sykkelen er menneskets triumf over dyrene. Vi har tredoblet hastigheten vår uten å anstrenge oss noe særlig. Uten gearutveksling kan vi sykle i tretti km/t. Med hjelpemidler som gear og el-motor øker egeninnsatsen og energigevinsten ved sykkel minker.

Nesten alle kan sykle, så hvordan skal vi skille ut egoet vårt, da? Ledertrøye og Vinnertrøye blir løsningen! Sykling til jobb har dårlige forhold. Ingen har lagt til rette.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …