Gå til hovedinnhold

Bedriftsfotball HK

Haugesunds Kommune sponser det profesjonelle fotballaget FKH, Fotballklubben Haugesund.
FKH er ikke i stand til å fungere uten kommunen. FKH er kommunens bedriftslag i likhet med Wolfsburg og Bayer Leverkusen som er profesjonelle bedriftslag.
Haugesund kommune må få etisk balanse i regnskapet. Dersom FKH ikke har bidratt med midler til Haugesund Stadion må kommunen overta stadion uten videre. Dersom FKH har betalt fullverdi for stadion må kommunen kjøpe dem ut til en fornuftig pris. Med kunstgress blir stadion et svært anvendelig bygg til arrangement som fotball, triathlonbase, folkemøter, konserter og teater. Kommunen kan gjøre om sosial støtte til rike unge menn, og få inntekter på kultur og idrett.
Volkswagen AG og Bayer AG har råd til å holde seg med fotballag. Haugesund kommune har ikke råd.
FKH legger beslag på Stadion, som er 185m x 140 = 26 000 kvm, og Haugebanen, som er 125m x 95m = 12 000 kvm. Dette er næringslokaler i sentrum av Haugalandet. De blir lite utnyttet og er bare til inntekt for det privsteide, profesjonelle firmaet FKH med FKH Media.
Årsomsetning per kvm er lav. Den er lav i Haugesund pga fraflytting fra sentrum, og på grunn av de store flatene i næringsfeltene utenfor sentrum. Derfor er årsomsetning per kvm generelt lav i Haugesund. På bunn er altså Haugesund Kommunes næringsområder Haugesund Stadion og Haugebanen.
Løsningen blir enten å trekke seg ut av stadion, eller å overta stadion helt. Inntektene må opp. Derfor legges kunstdekke for å bruke stadion til økt fotballtrening og folkemøter som konserter og oppvisninger, treff og mer. Haugebanen selges. Ressursrike FKH vil finne sitt naturlige nivå og overleve i Darwins ånd. Det er jo det de holder på med. Survival of the fittest.

Vi godtar for lave forretningsstandarder og moralske standarder. Kommunen skal løse felles oppgaver og ikke drifte særinteresser.
Oppdatering:
Jeg har endelig målt opp stadion og treningsbane som FKH bruker. De bedre tallene er satt inn over. Det forsterker ikke argumentasjonen, de er fremdeles tulletall, men målt i én-måls boligtomter er det 38 tomter evt 76 småtomter som er populære. Hva om vi bygget minihus her? Minihus i høyden! Også kalt blokker. Argumentasjonen har gått gjennom for andre steder i by'n. Noen ønsker seg signalbygg uten nevneværdig innblanding fra arkitekter.
Haugesund kommune har over 10 store fotballbaner.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.