Gå til hovedinnhold

Arvebarna på Børsen

Børsboblen er lokal. Den er liten. For det meste går det i det trauste på Oslo Børs, vår børs, Okka Børs i Okka By.
LO og NHO er ikke bobler. De er balansevekter og vel kjente. Om den ene finner på noe blir det sjau på andre siden. Sånnt er det bare.
Det som truer likevekten og framdriften er de unyttige pengene som gründere og realinvestorer aldri får tak i. Pengene er ute og flyr mellom tredje til femtegenerasjonsarvinger til virksomheter som en gang ble utbalansert av LO-NHO. Arvinger som har penger, men har lyst på mer penger er ute med forespørsler. De har ikke tenkt å grunnlegge virksomheter. Pengene må gjerne komme fra utlandet og de sender pengene sine til utlandet. Dette prinsippet truer balansen i norsk næringsliv fordi det er en utvekst på NHO, altså den ene siden. LO-siden har ikke en slik utvekst.

Det høye forbruket er blitt en unødvendig last for balanseforholdet. Begge sider er overvektige. LO-medlemmer har for mange ting, og NHO og bankene har for mange lån  gående. Det er i Høyres interesse å hente inn og styre kapital, men de vil ikke si det til noen. Da skal vi kanskje hjelpe dem med å si at Høyre er et sosialdemokratisk parti fordi partiet er tjent med at massene er i ro og opptatt med forbruket sitt. Så får heller barna blåse børsbobler.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.