Gå til hovedinnhold

Fotballklubben Haugaland Kraft

Haugaland Krafts overskudd viser at strømprisen er urealistisk høy. Man leker næringslivs-suksess, men så er det bare den regnefeilen at man har satt strømavgiften altfor høyt.
Terramentaliteten ligger i bunn. Kommunene ønsker seg ekstra inntekter. Derfor legger de på strømavgiften og får utbytte gjennom overskudd i Haugaland Kraft. Dette er hvitvasking av penger, hvitvasking av avgifter.
Sponsormidler er allerede ført før utbytte. Dermed finnes en FKH-avgift i de kommunale eierkommunene. Den profesjonelle Fotballklubben Haugesund går på strøm, nemlig strømavgift. I tillegg holder Haugesund klubben med halve stadion og driftsutgifter. Haugaland Kraft har nektet å fortelle journalister hvor stort sponsorbeløpet er. Dermed spør ikke avisene videre. Reportasjen slutter ved begynnelsen.
Haugesunds Avis presenterer Haugaland Krafts pressemelding med linker til telefonkataloger. Der gjøres ingen faglige forsøk på å finne ut hva som foregår. FKH er Haugesunds Avis sin tydeligste redaksjonelle satsing. 
For argumentets skyld så var det disse pengene som skulle brukes til forventet finansinntekt gjennom Terra. Hvorfor ikke være intellektuelt ærlige og kalle dem strømavgift i stedet for overskudd?

100 000 000 i overskudd delt på 100 000 innbyggere gir 1000 kroner avgiftslette per år, eller rundt 80 kroner måneden av eneboligens regning på 3-4 000 kroner per måned. Det er ikke mye penger. Antakelig er der mer å hente i regnskapene. Her kunne Haugesunds Avis ha skilt seg ut i forhold til FKHs egen lokalavis. I stedet er de like. Haugesunds Avis kunne har tjent respekt og penger på å ta saken. Til nå har de ikke hatt hode og vilje til å gjøre arbeidet. Leserkommentarene er mer klarsynte enn reportasjen. Haugesunds Avis satser på FKH. Det er tale om Fotballklubben Haugesunds Avis.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …