Gå til hovedinnhold

Ironman vil ha kulturstøtte

Noen kan ikke forstå at der skal være forskjell på kultur og sport hos bevilgende myndigheter. Forskjellen er at "sport" er egounderstøttende gruppedrift, mens "kultur" er et forsøk på å utveksle idéer og innsikt mennesker og grupper imellom. Kultur må vernes mot vind fra oppblåste egoer.
En organisert sykkel-egotrip til nabobygden og hjem igjen er ikke kultur. Det er en gruppevirksomhet som tvinger andre av veien. Det er ikke bevilgninsverdig. Inntekter gir det også. Reklamepenger, påmeldingsgebyr og eventuelle billettpenger er mer enn nok å drive for. Jernmennesker trenger ikke kommunal beskyttelse og understøttelse. Forstår de nå? En kommune er ikke mamma og pappa som  betaler hobbyer.
En kommune er mamma og pappa som bygger samfunn. Tilfellet Ironman Haugesund 2017 drives av en multinasjonal bedrift  som ønsker at Haugesund kommune nær fullfinansierer ett av  arrangementene sine. Det er ukultur.

Haugesund kommune har investert i badeplass, svømmehall, sportshall og ishall, fotball og idrettsanlegg. Kommunen finansierer også driften av FKH. Vi trenger ikke ha dårlig samvittighet for tilrettelegging. Vi må vite hva som er viktig og hva som er underholdning for noen få.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …