Gå til hovedinnhold

Fankultur

Kultur betydde kunst en gang i tiden. Kunst fikk statsstøtte fordi det ikke tjente penger nok til å drive jevnt.
Definisjonen ble utvidet til å bety all menneskelig virksomhet. Dermed kom sport inn i bevilgningsbildet.
Siden kultur inkluderer all menneskelig virksomhet blir begrepet meningsløst. Der må en presisering til.
Kunst på scene, galleri, og gateplan er forsøk på å uttrykke sider ved menneskelivet. Virksomheten tjener ikke særlig penger. Der er en idérikdom som folk ikke vil betale mer for enn en liten inngangsbillett til oppvarming av lokalene, altså egeninteresse, og ikke støtte til kunstarbeid.
Teater er et spill som uttrykker en idé. Sport uttrykker ingen idé. Sport er et spill som holder folket i beredskap. Sport er militær lek og trening og kan finansieres over forsvarsbudsjettet. Om forsvar og sport må endres er en diskusjonssak som ikke trenger statlig støtte. Diskutér: Klar. Ferdig Gå!
Offentlig støtte skal gis der vi er enige om å hjelpe til fordi vi som samfunn trenger, og ønsker en virksomhet som bokutgivelser, musikk, teater, filmlaging, og mer.
Noen må gjerne finansiere sport. Det ser ut til at verden klarer det lett. Offentlig støtte til profesjonell sport er feil, selv om deltakerne er amatører. Så la amatørene få bli med. Offentlige budsjett har mer enn nok med å legge til rette for allmenn sport.

Sportsfans som krever offentlig støtte tar fra felleskassen vi trenger så sårt.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.