Gå til hovedinnhold

Trynevalget

Jeg ser ikke fram til hvordan Stortingsvalget 2017 kommer til å se ut på Facebook-sidene mine. Trynefaktoren blir overveldende og liker-knappen blir rettferdighetens verktøy.
Dersom vi er mot flyktninger i landet må vi arbeide for å stoppe krigene.
Dersom vi er mot økonomisk betinget innvandring må vi arbeide for en rettferdig fordeling av den rikdommen menneskene lager hver dag.
FrP har hatt sin læretid i regjering og vil ikke få utdelt diplom. De må gå strafferunder for å lære seg mer om hvordan mennesker og politikk fungerer. Deretter videregående utdanning.
Høyre har skjult seg bak FrPs støysky og rolig fordelt godene på sitt gammelmodige vis: Mer til seg og sine.
Ap har ikke skapt noe nytt siden forrige valg og vil streve med å overbevise folket.
SV, Venstre, MDG og KrF har avgått som politiske plattformer. Å omskape seg selv er en trossak. Hvem kan?
Senterpartiet har noe å kjempe for og kan utvide velgergrunnlaget sitt med et videre grunnlag. Boligfeltene var jo tidligere matjord, så her er naturlig mark å gjete stemmer på.
Personvalget vil bli vunnet av Sylvi Listhaug fordi hun har gjort unna tabbene sine og vist den holdningen som velgere viser ute i trafikken: Meg først.

Vårt politiske Jeg er blitt like egoistisk som trynefaktoren. I'll be watching you on Facebook!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.