Gå til hovedinnhold

Populære Norge

Før noen nevner ordet, les Andreas Homplands oppsummering fra September 2013:
http://www.dagbladet.no/kultur/populistisk-raptus/62198621
Norge skal velge Regjering og Storting i høst. Alle har i praksis stemmerett. Slik var det for fire år siden og vi har sett resultatet. De samme velgerne og noen nye er:
Konebankere, barneovergripere, trafikkbøller, kyniske bilister i kø, utro partnere, reklameforbrukere, sofakritikere, mobbere, vi kjenner alle noen som utgjør det norske demokratiet.
Det er på tide med noe nytt. Alle partiene har vedtatt valgprogrammet sitt, så det er for sent i år. Vi får en ny runde av det samme.
Vi kan utvikle oss selv til neste valg. Det er lett, det er bare å skjerpe seg, og gjøre det vi allerede gjør, men bedre.
Mitt konkrete forslag er å lovfeste voksenstatus. Dagens ungdomsskole skal gi utdanning fram til voksen status. Vitnemålet skal vise at ungdommene har stemmerett. Avgansseremonien fra ungdomsskolen skal være voksenseremonien i livet. Den blir konfirmasjonen fra samfunnet på at ungdommen har blitt formelt voksen. Kristen konfirmasjon og borgerlig konfirmasjon blir avklart. Kristen konfirmasjon forblir bekreftelse av kristen dåp, en religiøs seremoni. Borgerlig konfirmasjon tas ut av Human-Etisk Forbunds uklare "behov for seremonier i livet" begrunnelse. Med en offentlig konfirmasjon basert på ungdomsskolens utdanning om avansert lesing og bevegelse, regning, fysikk, lovforståelse, samfunnsinnsikt, fysisk produksjon, musikk og annet vi kan diskutere fram. Slik produserer Norge en ny verdensborger.
Til nå har norsk lov inneholdt en fortolkningssone mellom 16 år og 18 år. Ikke barn, ikke voksen. Det er denne luken vi må erstatte med gode lover og selvstendig folk.

Etter en offentlig voksenkonfirmasjon kan opplæring til sertifikat for bil og båt starte. Opplæringen vil vare i tre år, men prøver for delsertifikat kan avlegges underveis. I tråd med opplæringen er et slik sertifikat lett å miste. Det unge mennesket med voksenansvar vil kunne være selvstendig mobil under opplæring.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …