Gå til hovedinnhold

Klagevandring i Haugesund


Ap's ordfører Arne-Christian Mohn ble ledet rundt i Haugesund av Sentrumsforeningens leder Odd Fossan-Waage og forklart hva som er stygt og hva som er vakkert. Lederen er samme person som stjal idéen om Walk of Fame i filmbyens hovedgate fra sine egne skole-elever; og nektet hardnakket for handlingen. I denne initiativrunden skal idéene komme fra en annen skole, Haugaland Videregående Skole, tidligere yrkesskolen. De skal få relevant handelsopplæring. De bør passe på rettighetene sine så ingen stjeler dem. Der er flere fiskere i miljøet.
Sentrumslederens idéer om stygg butikkfasade var bl.a. Coca Cola's vindusfolie. Han bør ta dette opp med Coca Cola i stedet for å sutre til ordføreren. Kanskje Haugesund blir den første byen til å boikotte Coca Cola på estetisk grunnlag?
Klesbutikken Høyer som har en elegant fasade med godt innsyn til vareutvalget og godt salg fikk så dørene flagret for foliedekning av lagerdørene sine. Huseier forsøpler husrekken men slipper kritikk. Nabo og kleskonkurrent, lokale Windsor får skryt som "det er slik vi vil ha det"! De har ikke gjort annet enn det de har gjort i alle år. Trillet klesstativ ut på fortauet. Hvilke baktanker er ikke tilstede her? Etter hukommelsen er Høyer en butikk som har satset utelukkende på sentrum og ikke på kjøpesentrene. Hvorfor tier ordføreren på TV?
Positive Sentrumsforeningen bør innse at det koster å drive sentrum. De må betale for aktivitet. Der er mange som kan gjøre et delarbeid for betaling. Den gamle kremmerånden, mistenksomheten overfor annerledesheten må løses opp og fordunste. Investér i sentrum og de mange tomme lokalene. Klaging og syting fra mennesker som stjeler andres idéer for å bygge seg selv er under verdighet. Ordføreren må klare å bryte gjennom tapermentaliteten.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …