Gå til hovedinnhold

Gründerier

En gründer er produktorientert, det er hele grunnen til virksomheten. Gründeren er ikke bedriftsorientert, like lite som en kan starte bedrift, være en gründer uten produkt.
Statsminister Erna Solberg har oppfordret alle til å bli sin egen gründer. Et tydeligere signal på regjeringens fallitt kan hun ikke gi. Gründere i alle år har bedt om hjelp til det de ikke kan, eller de har gått under med et produkt som er godt nok for markedet. 
Her er hva Arbeiderpartiet må gjøre:
Gründere trenger statlige medarbeidere, gratis i tre år. De skal gi økonomiske tjenester og markedsføring og lede private kapitalinvesteringer til bedriften. Eierskap til et fremtidig utbytte blir jo en fin diskusjon. Gründeren kommer ikke til å stikke av med hele kaka. Der er ingen bedriftsøkonomisk eller samfunnsøkonomisk grunn til det. Bedriften etablerte seg i markedet fordi de rette hjelpeordningene var der i de kritiske fasene for bedriften. Kickstarting av bedrifter er ressurssløsende og åpent for spekulasjon, mye slik NAV er åpent for individentrepenører. 

Slik Høyre drifter statsansvaret vil bare en og annen gründer lykkes; og få heltestatus med begynnende grublediagnoser.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.