Gå til hovedinnhold

Ganesang

Å gjespe på engelsk er to yawn, på tysk zu gähnen. Dette er ordet for gane. Menneskets gjesp er en muskelbevegelse gjennom hele torsoen og ut ganen. Vi ganer på germansk. I Norge er gjesp forklart med samme ordet som for å gispe. Bevegelsen er kort og ender ikke i en forløsning, men i holdte muskler og holdt pust.
Norge har en gang flyttet ordet for å gjespe bort fra ganen og gjespens naturlige, og lyderte, fra forløsning til kort innpust og låst bevegelse, til gispet, det skarpe inntrekket av luft. To gasp. Er Ginnungagapet, tittelen, en lydbeskrivelse, den store innpusten? Kjevegispet? Er tittelen en følelsesreaksjon mer enn en stedsbeskrivelse?
Dersom gjespe skal komme av å geipe, å gape, får vi også en redusert bevegelse i ansiktet. Geipen fungerer også lydløst, som uten en lyd, uten sang.
Pustens bevegelse gjennom kroppen med lydering og klang i ganen er en sangteknikk, samenes joik er en sangform som benytter ganen, ganesang. Har den en gang hatt navn av ganing eller ganning? Er dette en norsk-dansk beskrivelse av samenes sang? Er dagens ganning en kortform av tidligere tiders ganing, før alt samisk uttrykk ble uønsket. Ble det gamle norsk/germanske ordet for gjesping, nemlig gähnen/yawn/ganing byttet ut med ordet for gisp? Var dette for å undertrykke samisk ganning som sangform? Var joik og ganning samme lyduttrykk? Foregikk noe av det samme i kirken etter reformasjonen? Gregoriansk sang er jo ganisk, så katolsk og samisk sang er mer kroppslig enn en reformert kirkesang som hadde et oppdragende og dannende mål. Den bundne forklaringen av tro ble viktigere enn uttrykket for tro i flerreligiøs forstand, lyderingen av følelsene gjennom hals og gane.
Når gikk forholdet mellom nordmenn og samer over fra å være ulike folks omgang og strid til å være det norske evt. norsk/danske styrets overtak over samene? Det har kanskje sammenheng med at ganing blir til gisping. Gjesper danskene, eller yawner/gahner de? Startet de denne statsautoriserte ganningen?

Stadig like forvirra? Stå på videre! Dette er nytt spørsmål til de som tenker nytt.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.