Gå til hovedinnhold

Nytt hus i by'n

Haugesunds Vakre Ansikt har fått seg en ny smell. Funkishotellet "Kong Harald" og et lavbygg er erstattet med et nybygg av store dimensjoner, et leilighetsbygg med butikklokaler i første etasje. Estetikk kan vi legge til side. Funksjonalitet og signaler er viktige.
Haugesunds første gatebebyggelse var butikk i første etasje mot gaten og leilighet for butikkinnehaveren i andre etasje. Dermed var der dekning for kapitalen som var investert. Arbeidsplass og bolig var ett. Det fungerte.
Signalene nybygget gir er at det gamle er på vei ut. Trebebyggelsens filigrane lodretthet er byttet ut med betongflater som er flyttet ut på fortauet. Det skjedde tidligere ved andre bygg som f.eks. IOGTs bygg nord i samme gate. Haugesund er blitt trangere og mørkere.
Lærdommen blir å gå videre, ikke gå tilbake.
De som eier husene i Haugesund sentrum bor ikke der lenger. De som bor i husene driver ikke butikkene. Det gamle næringsmønsteret er brutt opp og skårene har glidd ut.
Kong Haraldbygget viser krisen og forvirringen. Noen få nabotrehus står igjen som vrak. Utbyggerne har bare eid en liten del av kvartalet. Dermed vokser kvartalskroppen skjevt.
Den gyldne muligheten for et Haugesund uten gamle hus, men med folkeliv og handel ligger i kvartalene nord og sør for DnB. Her er gamle hus å rive og åpen plass å nytte. Mellom Victoriahjørnet og DnB inkludert Steinparken og rivning av hus fram til Haugesund Sparebank skal alle huseierne gå sammen i et fantastisk samarbeid der DnBs kulturelle investeringer får boltre seg i handelsarkitektur. Her blir Overbygd Marked. Det vonde været holdes ute og solvarmen holdes inne. Om Haugesund skal utvikles må det bli i samarbeid med eierne. Ellers vil byggene være død kapital uten vedlikeholdsmidler. Det er forfall.

Forfall er også å bygge uten samspill, basert på en fortid som aldri vil materialisere seg igjen.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.