Gå til hovedinnhold

Loddrett løgn

Uttrykket har sin sjarm. Det har også sin linje.
Karmøy kommunes ordfører Jarle Nilsen har bestemt seg for å ta ledelsen i en region han tror er definert som Karmøy med nabokommunene han ikke vil slå seg sammen med. De regionene vi ser omrisset av er Østlandet, Skagerak, Vestlandet, Trøndelag, Helgeland og Finmark. På dette nivået vil der ikke være et Haugaland. Vestlandet må etableres som svar på naboene Skagerak og Trøndelag. Disse regionene er igjen svar på Oslo som sentralmakt i Norge.
En leder skal gå foran. Denne lederen finnes ikke for Vestlandsregionen, og heller ikke for en storkommune på Haugalandet. Karmøy er liten i Vestlandsperspektiv. Det går ikke an å tromme sammen næringslivet på Haugalandet. Det er eid av nasjonale og internasjonale selskap. Avgjørelsene tas "annetsteds". Karmøy og Jarle Nilsen blir uten betydning, og det blir også Haugesund. En storkommune på Haugalandet hadde hatt en betydning. Karmøy, Haugesund, Tysvær og Sveio har vært for smålige til å forstå rommet de bor i.
En og to nye flyplasser må kunne betjene Møre, Sogn, Hardanger og Ryfylke. Hvor skal de ligge? Bergen og Stavanger ser ut til å ha kommet i vesentlig posisjon som fylkesledende. Det har vært mye på grunn av en appetitt på omlandet. Byene har hatt nok politikere som ikke har klart å felle ned en gyldig normal til bakken de står på. Flesland og Sola flyplasser ble etablert under de små forholdene i flyvningens barndom. De kan ikke være hovedflyplass for Vestlandet.

Hva med Voss som sentral for et indre Vestland? Sauda trenger bare en tunnel og vei for å være med for fullt. Hvorfor har ikke Karmøy skaffet regionen denne strategiske posisjonen? Karmøy som sentral i en region som allerede samarbeider som "Høgskulen på Vestlandet"  er fjernt. Karmøys ordfører har ingen region å lede.
Her er Karmøyane:

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …